Spread the love

מגורי הדירות פורחים באוסטרליה. אנשים רבים בוחרים בדירות בשל יעילותן האנרגטית הטובה, מה שמקטין את הצורך בחימום וקירור ומביא להורדת חשבונות החשמל. אבל לא כל דירה חסכונית באנרגיה כמו שהפיתוח מפרסם.

כל הדירות החדשות המוצעות, לרבות דירות, מחייבות תעודת דירוג אנרגטי. בדרך כלל, דירות משיגות דירוג כוכבי אנרגיה ממוצע גבוה יותר מאשר בתים באותו אזור.

עם זאת, השיטה המשמשת להערכת ודיווח על היעילות האנרגטית של פיתוחים חדשים – בממוצע על פני כל הפיתוח – יכולה לגרום לחלק מהרוכשים להאמין שהדירה החדשה שלהם חסכונית יותר באנרגיה ממה שהיא.

הקולגות שלי ואני אספנו פרופילי דירוג אנרגיה עבור יותר מ-5,500 פיתוחי דירות ברחבי אוסטרליה כדי לחקור מה באמת קורה. במקרים רבים מצאנו מקבצי דירות הרבה מתחת לדירוג כוכבי האנרגיה של המתחם כולו.

ממוצעים יכולים להטעות
דירוגי כוכבי האנרגיה הביתיים של אוסטרליה ידועים רשמית בשם תכנית הדירוג האנרגיה של הבית הלאומי (NatHERS).התוכנית מודדת את “הביצועים התרמיים” של בית חדש – או עד כמה הוא נשאר בטמפרטורה נוחה ללא חימום או קירור מלאכותיים.

בשנה שעברה בניו סאות’ ויילס, 58% מכל תעודות דירוג האנרגיה שהונפקו היו עבור דירות חדשות, מה שמשקף את הפופולריות של סוג זה של דירות.

באזורים מסוימים הביקוש לדירות מרקיע שחקים. ב-ACT, למשל, 33% מהאישורים שניתנו בשנה שעברה היו לדירות, לעומת 7% ארבע שנים קודם לכן.

כדי שפיתוח מגורים יעמוד בחוק הבנייה הלאומי, הדירוג הממוצע בכל הדירות חייב להיות לפחות 6 כוכבים. הדירוג המרבי הוא 10 כוכבים. ברחבי אוסטרליה בשנה שעברה, הדירוג הממוצע של דירות חדשות עמד על 6.6 כוכבים, לעומת ממוצע של 6.2 כוכבים לבתים.

תהליך ממוצע זה אומר שחלק מהדירות עשויות להיות מעל הממוצע וחלק מתחת. זה עשוי גם לומר שחלק מהדירות אינן עומדות בדרישת המינימום של 6 כוכבים.

למעשה, ייתכן שיש מקבץ משמעותי של דירות המדורגות מתחת ל-6 כוכבים – למשל, דירות הפונות מערבה החשופות לשמש אחר הצהריים הדורשות קירור רב.

לעומת זאת, מספר קטן של דירות עשוי לדרג הרבה מעל 6 כוכבים. אלו עשויות להיות דירות הפונות לצפון המבודדות היטב גם על ידי דירות אחרות מעל, מתחת ומשני הצדדים. דירות אלו ימשכו את דירוג הכוכבים הממוצע של הפיתוח.

זוהי גישה לגיטימית לדירוגי אנרגיה של בלוקי דירות. אבל זה כן מעלה שאלה חשובה: האם הרוכשים יודעים את הדירוג האנרגטי של הדירה הפרטית שלהם – במיוחד אותן דירות עם דירוג נמוך מהממוצע?

מחמץ את המספרים
אספנו נתונים מתעודות NatHERS עבור יותר מ-5,500 פיתוחי דירות ברחבי אוסטרליה, הכוללים הן את האישורים עבור דירות בודדות והן את דירוג הפיתוחים בכללותם.

ככלל, דירוג דירות בודדות היה קרוב לממוצע של המתחם כולו. אבל בכ-19% מהפיתוחים לדירות, לפחות 10% מהדירות דירגו 5 כוכבים ומטה. נערות ליווי בתל אביב | escort tel aviv

התרשים שלהלן מציג את התפלגות דירוג הכוכבים לפיתוח במלבורן עם כ-150 דירות. דירוג הכוכבים הממוצע לפיתוח היה 6.2 כוכבים. עם זאת, 47% מהדירות דורגו מתחת ל-6 כוכבים בעוד ש-23% דירגו מעל 7 כוכבים.