Spread the love

מגזר הבנייה להשכרה המתפתח באוסטרליה צומח – “פורח” בכמה חשבונות עם זינוק של 70% בערך בשנה האחרונה. על פי מודל זה, משקיעים מוסדיים מפתחים דירות להשכרה ייעודיות לשמירה והפעלה בבעלות יחידה. באוסטרליה, זה ישנה את האופן שבו דירות מעוצבות ומפותחות, את האופן שבו אנחנו שוכנים ואת אופן ניהול השכירות שלנו.

עם 40 פרויקטים בעיצומם, מוערך ב-15,000 יחידות בשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר אוסטרלי. זמינות האתר הפכה את מלבורן לפופולרית, עם למעלה מ-50% מהשוק הלאומי. משקיעים פעילים גם בסידני, פרת’ וקווינסלנד.

שכונות מבוקשות מיועדות לפיתוחים גדולים. לרבים יש 300 יחידות או יותר, רובן בדמי שכירות במחירי שוק.

בנייה להשכרה היא חדשה בחופינו, אבל בקושי טריטוריה לא ידועה בחו”ל. בבריטניה, הסקטור התרחב באופן אקספוננציאלי משנת 2013 עם תמיכה ממשלתית. כעת הוא מהווה אחד מכל חמישה בתים חדשים שנבנו באנגליה ואחד מכל ארבעה בלונדון.

בארה”ב, מגזר הבנייה להשכרה בוגר יחסית. הוא מהווה כמעט שני שלישים ממלאי השכירות ברבות מהערים הגדולות. בעלי דירות של חברות כבדות מפעילים עד 400,000 יחידות כל אחת.

באוסטרליה, אנו זקוקים ליותר נתונים ולדיון ציבורי מושכל יותר כדי להנחות רפורמות מס, תכנון, תכנון ושכר דירה כדי להבטיח את התוצאות העירוניות והחברתיות הטובות ביותר מההרחבת בנייה להשכרה.

ההבטחה לבנייה להשכרה
בנייה להשכרה מציגה חזון מפתה. עבור משקי בית, הוא מבטיח מספר דברים:

שכירות גמישה לטווח ארוך

ניהול באתר ממוקד לקוח

שירותים ושירותים בסגנון מלון

קצבאות עבור חיות מחמד והתאמה אישית, כגון צביעה וקישוט.

עבור ערים, המודל מבטיח דירות להשכרה מגוונות ומשתנות, ממוקמות היטב, ייעודיות, הנותנות מענה לצרכי דיור מגוונים ומשתנים.

התומכים מברכים על בנייה להשכרה בתור win-win. זה נתפס כפתרון לבעיות דיור שונות, כולל חששות לגבי היצע דיור, סבירות, מגזר השכירות הפרטית (כולל דירות לא בטוחות וניהול נכסים ושכירות לא מומחים) ואיכות הדירות.

מאז השפל ב-COVID-19, המודל זכה להערכה גם כחבל הצלה כלכלי: טוב למגזר הבנייה, טוב לעבודות.

עלייה של קבוצת נכסים חדשה
עבור משקיעים בבנייה להשכרה, תשואות ההכנסות מהשכרה נראות צנועות יחסית. עם זאת, בתנאי השוק הנוכחיים, מרווחים בטוחים וסיכויי השקעה “נמוכים יותר (אבל) למשך זמן רב יותר” מושכים.

הפרקליטים ממשיכים לדחוף לרפורמות מס. הם מצביעים על “משקל הון” הולך וגדל הממתין לתשואות מפתות יותר. אבל הרבה חברות בינלאומיות לבנייה להשכרה, קרנות פנסיה/פנסיה, חברות השקעות פרטיות ונאמנות להשקעות נדל”ן נכנסות למגזר ההשכרה הפרטי שלנו בלי קשר.

כניסתם של משקיעים מוסדיים למגזר השכירות שלנו תורמת לשינוי פרדיגמה רחב יותר במערכות דיור עירוניות המכונה פיננסיזציה של דיור (שכירות).

מדינות אישרו בנייה להשכרה, שיפור הכדאיות שלה באמצעות הקלות במס קרקע, פטור מהיטל משקיע זר, מסלולי תכנון מועדפים ופרויקטי פיילוט (למשל בקווינסלנד). עמדת הממשלה הפדרלית הייתה מעורפלת יותר.

באופן מכריע, העלייה של בנייה להשכרה מפעילה שני שינויים מבניים חשובים

מיסוד מגזר ההשכרה הפרטי

גיוון מודלים לפיתוח מגורים.

מבחינה היסטורית, בעלי בית “אמא ואבא” בתיק קטן החזיקו וניהלו את מלאי ההשכרה שלנו. הם מונעים על ידי רבים מאותן הטבות (כגון הקלות מס ורווחי הון) וחשופים לאותם סיכונים כמו בעלי הבעלים.

אז הייתה לנו מידה גבוהה של אינטגרציה בין מגזרי השכירות הפרטיים למחזיקי הבעלים: מעט דירות נבנו להשכרה ורוב הבתים היו ניתנים להחלפה בין המגזרים.

בנייה להשכרה משבשת את האינטגרציה הזו. היא מחליפה את הבעלות המפוצלת על בנייני דירות במסגרת חוקי הבעלות בשכבות בבעלים מוסדי יחיד.

בנייה להשכרה גם חורגת מפיתוח ספקולטיבי מוכר לבנייה למכירה המכוון לרווחים לטווח קצר. אופקי ההשקעה לטווח הארוך יותר נותנים ליזמים תמריץ חדש למזער את העלויות השוטפות של הבניין וליצור דירות הפונות לדיירים ומשמרות אותם.